مرکز خدمات پاژ الکترونیک راد

اپل در ژوئن ۲۰۲۱ آخرین نسخه جدید سیستم عامل خود را با نام ios 15 رونمایی کرد و قابلیت های ios 15 را اعلام کرد که قرارست در پاییز منتشر شود، در نتیجه با حجم زیادی از سوالات کاربران از قبیل ios 15 برای چه گوشی هایی میاد و ​ios 15 کی میاد و حتی ای او اس ۱۵ چیست مواجه شدیم. بنابراین تصمیم گرفتیم توسط مقاله‌ای در مورد ios 15 اطلاعات جامع و کاملی را در اختیارتان قرار دهیم.

ای او اس ۱۵ برای چه گوشی هایی می اید

اگر نگاهی به تاریخچه‌ی اپل بیندازیم و سیاست‎‌های عملکرد این غول آمریکایی را مد نظر قرار دهیم می‌توانیم بگوییم که هر ساله با به‌روزرسانی و انتشار نسخه‌ی جدید ios، دستگاه‌های قدیمی‌تر این شرکت از پشتیبانی نرم‌افزار جدید محروم شده و در عمل از دسترس خارج می‌شوند. هر چند با در نظر گرفتن ساپورت نرم‌افزاری در حدود ۳ سال بقیه‌ی شرکت‌های سازنده‌ی موبایل، پشتیبانی نرم‌افزاری تا مرز ۵ سال اپل سخاوتمندانه به نظر می‌رسد، ولی با توجه به کیفیت ساخت بالای گوشی‌های اپل (و البته هزینه‌ی زیاد خرید آن‌ها) پس از ۵ سال هم دستگاه‌های این شرکت کارایی فوق‌العاده‌ای دارند (نه در حد روز اول)، ولی متأسفانه به‌دلیل عدم پشتیبانی‌های نرم‌افزاری کاربران مجبور می‌شوند دستگاهی که هنوز توان سخت‌افزاری لازم را دارد کنار گذاشته و یک دستگاه جدیدتر را تهیه کنند.

در نتیجه پس ازپس از اینکه ios 15 معرفی شد و اولین اخبار در مورد نسخه جدید سیستم عامل آیفون درز پیدا کرد، این سوال برای همه‌ی کاربران به وجود آمده که کدام گوشی ها ios 15 را دریافت میکنند البته برخی از این افراد ترس از دست دادن پشتیبانی‌ها و خدمات اپل از گوشیشان را دارند و برخی دیگر فقط می‌خواهند بدانند ios 15 برای چه گوشی هایی میاد .
در ادامه لیست گوشی هایی که ios 15 را دریافت میکنند را می‌بینید.

انتظار می‌رفت در ۲۰۲۱ پس از اینکه ios 15 انتشار یافت کاربران «iPhone 6s» ،«iPhone 6s Plus» و «iPhone SE (2016)» از پشتیبانی نرم‌افزاری توسط اپل محروم شوند و گوشی‌هایشان قابلیت ارتقاء به ای او اس ۱۵ را نداشته باشند، ولی این بعید ممکن شده و اپل به پشتیبانی از دستگاه‌های قدیمی‌تر هم ادامه می‌دهد!

درواقع می‌توان گفت ios 15 برای ۶s و مدل‌های جدیدتر ارائه می‌شود، این بدان معناست که پشتیبانی ios 15 شامل همه‌ی دستگاه‌هایی که قادر به اجرای iOS 14 بودند می‌شود. انتشار ios 15 تاریخ دقیقی ندارد، ولی قرار است ios 15 جدید در اواخر ۲۰۲۱ یعنی در فصل پاییز، احتمالاً بین سپتامبر و نوامبر، منتشر شود.

جالب‌ترین ویژگی اپدیت ای او اس ۱۵ اینست که امکان انتخاب بین به روز رسانی کردن دستگاه یا ادامه دادن با نسخه‌ی قدیمی برای کاربران وجود دارد. در واقع با وجود معرفی و ارائه‌ی ios 15 اپل به بروزرسانی نسخه‌ی ۱۴ نیز ادامه می‌دهد، در نتیجه این امکان برای کاربران وجود دارد که بین دو نسخه تصمیم بگیرند و اگر آمادگی بروزرسانی نسخه‌ی جدید را نداشتند، می‌توانند بدون نیاز به اینکه ios 15 اپدیت کنند در همان ورژن قدیمی به روز رسانی‌های امنیتی را دریافت کنند و هر زمانی که آمادگی کانسپت ios 15 را داشتند، سیستم‌عامل خود را آپدیت کنند، در واقع این به آن معناست که با وجودی که بالاترین سطوح امنیتی در ios 15 عرضه می‌شود، باز هم ورژن قبلی با همین سطوح امنیتی به روز رسانی می‌شود.
در گذشته اپل در مورد آپدیت‎‌های ای او اس بسیار سخت‌گیر بود و به هیچ عنوان اجازه‌ی استفاده از ورژن‌های قدیمی‌تر را به کاربرانش نمی‌داد با این حال این قابلیت جدید آیفون این امکان را فراهم می‌کند.

ios 15 کی میاد ؟

حال با این سوال مواجه می‌شویم که ios 15 کی میاد ؟ درباره اینکه زمان عرضه ios 15 چه تاریخی است به طور دقیق مشخص نشده و ​در حال حاضر فقط نسخه‌ی بتای ios 15 به صورت آزمایشی برای توسعه‌دهندگان وب در دسترس است و امکان دسترسی برای کاربران معمولی وجود ندارد.
هم‌اکنون فقط توسعه‌دهندگان وب رجیستر شده می‌توانند پروفایل مربوط به iOS 15 beta را از Apple Developer Center بارگیری کنند و پس از اینکه پروفایل نصب شد، به روزرسانی‌های بتا به روش OTA در دسترسشان خواهد بود.

با این همه حتی به آن‌ها نیز توصیه می‌شود که ios 15 بتا را روی یک دستگاه ثانویه نصب کنند، زیرا این نرم افزار به تازگی طراحی شده و به قول معروف امتحان خود را پس نداده، در نتیجه ممکن است دارای باگ‌ها یا اشکالاتی باشد.

در مدت زمانی که ios 15 بررسی و آزمایش می‌شود که چندین ماه هم به طول می‌انجامد، اپل ویژگی‌های جدید سیستم‌عامل را اصلاح کرده و باگ‌هایش را برطرف می‌کند تا نسخه‌ی نهایی در زمان انتشار مشکلی نداشته باشد. توسعه‌دهندگان وب نیز می‌توانند از این دوره آزمایشی ای او اس ۱۵ بتا بهره برده و برنامه‌هایشان را به شکلی بروزرسانی کنند که از این نسخه جدید پشتیبانی کند و البته اگر تصمیم داشته باشند با توجه به تغییرات سیستم‌عامل ویژگی جدیدی را به برنامه‌یشان اضافه کنند.

زمان عرضه ios 15 برای کاربران معمولی چه زمانیست؟

تاریخ انتشار ios 15 نسخه‌ی beta برای آزمایش توسط کاربران معمولی در ماه جولای در beta.apple.com در دسترس کاربران خواهد بود. در واقع تاریخ انتشار ای او اس ۱۵ برای همه کاربرانی که از دستگاه‌های سازگار (دستگاه‌های موجود در لیست) برخوردارند، احتمالاً پاییز ۲۰۲۱ خواهد بود.

نصب ای او اس ۱۵

چگونه ای او اس ۱۵ نصب کنیم ؟ پس از اینکه ios 15 عرضه شد کاربران می‌توانند از بخش Software Update در برنامه تنظیمات دستگاه‌های خود آی او اس ۱۵ را بروزرسانی کنند.

در حال حاضر چه نسخه ای در دسترس است؟
در حال حاضر اپل دو نسخه از iOS 15 بتا را در دسترس توسعه دهندگان وب قرار داده است. زمان عرضه ای او اس ۱۵ نسخه‌ی بتا که برای آزمایش کنندگان عمومی در دسترس قرار می‌گیرد همان طور که گفتیم احتمالاً در ماه جولای است.

ios 15 در ایران هم همزمان با بقیه کشورها در دسترس قرار می‌گیرد.

قابلیت و ویژگی های ios 15

برای بسیاری از ما آیفون به بخش مهمی از زندگیمان تبدیل شده و همانطور که می‌دانیم قلب آیفون سیستم عامل ای او اس است، در نتیجه قابلیت های ios 15 اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کنند. در سالی که گذشت هم مانند همه‌ی سال‌های گذشته مهندسان اپل در تلاش بودند که با اضافه‌کردن ویژگی های ای او اس ۱۵ بتوانند این سیستم عامل را برای کمک بیشتر به زندگی کاربران ارتقاء دهند. طبق اظهارات اپل در مراسم معرفی ای او اس ۱۵ بخش عمده‌ی تمرکز این شرکت برای طراحی جدیدترین مشخصات ای او اس ۱۵ را در ۴ جنبه متفاوت می‌توان دسته‌بندی کرد:

البته ios 15 درباره بخش‌های دیگری هم تغییرات ایجاد کرده که در ادامه همه‌ی این قابلیت‌ها را شرح خواهیم داد و بررسی خواهیم کرد که اپل برای قابلیت های ای او اس ۱۵ چه تغییراتی را در نظر گرفته تا بتواند به وسیله‌ی هر کدام از این موادی که نام برده زندگی کاربرانش را شیرین‌تر کند.

ارتباط با کیفیت‌تر در ای او اس ۱۵

در مورد اول یا همان ارتباطات می‌توان گفت پس از اپیدمی کوید ۱۹ و کم شدن امکان ارتباط نزدیک و رو‌در‌رو، برقراری ارتباط با کسانی که دوستشان داریم به یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی تبدیل شده که همه‌ی ما با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم، در نتیجه اپل بخش عظیمی از تمرکز خود را روی این مسئله قرار داده و در ios 15 تغییرات جذابی در بخش‌های مربوط به ارتباطات داشته و تلاش کرده ویژگی‌های برنامه‌هایی که به هر شکلی به برقراری ارتباط مربوط می‌شوند را بهبود بخشد، از جمله نرم‌افزارهای فیس تایم و پیام‌ها.

قابلیت های ios 15 در فیس تایم

در ios 15 قابلیت های جالب و کاربردی زیادی که به فیس تایم اضافه شده که یکی از آنها امکان فرستادن لینک تماس است و جالب‌ است که این لینک را می‌توانید در هر کجا که دوست داشتید به اشتراک بگذارید و مخاطبتان می‌تواند بدون در اختیار داشتن ios حتی با اندروید و یا ویندوز هم از طریق وب به تماس شما بپیوندد.

یک ویژگی دیگر که به فیس تایم اضافه شده حالت پورتریت-مود است که به وسیله‌ی آن می‌توانید در تماس‌های ویدئویی از حالت تصویر پرتره استفاده کنید. در این قابلیت ای او اس ۱۵ فیس تایم بدون مات کردن چهره و تصویر شما، فضای زمینه را به شکل زیبایی بلور می‌کند و بسیار جذاب‌تر و طبیعی‌تر از فیلترهایی که پیش از این در تماس ویدئویی در دست بودند به نظر می‌رسد.

بعلاوه ​یا برای برقراری ارتباط با کیفیت‌تر ویژگی shaire play به فیس تایم اضافه شده که به وسیله‌ی آن به صورت همزمان قادرید با فرد و یا افرادی که درتماستان حضور دارند به مشاهده‌ی فیلم و سریال بنشینید و یا با هم به یک آلبوم موسیقی گوش دهید و البته بسیاری از ویژگی‌های دیگر که در مقاله‌ای جدا گانه به طور کامل به آن‌ها و ارتقاء فیس تایم در آی او اس ۱۵ پرداخته‌ایم و در ۱۹کالامگ در اختیارتان قرار دادیم که برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید آن را مطالعه کنید.

تغییرات ای او اس ۱۵ در پیام ها

یکی از قابلیت های جدید ios 15 در بخش پیام‌هاست. در این بخش دو ویژگی جدید افزوده شده که یکی از آن‌ها به ارتباط شما با دیگران مربوط می‌شود و در ادامه جزئیات آن را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت؛ ویژگی دوم به تمرکز شما روی یک موضوع خاص کمک می‌کند که در بخش مربوطه به آن خواهیم پرداخت.

share with you
اولین تغییر در قسمت پیام‌ها دقیقاً در برنامه‌ی پیام‌ها نیست و در عمل مربوط به پیام‌هاییست که می‌گیرید. زمانی که دوستانتان محتوایی را با شما به اشتراک می‌گذارند، این احتمال وجود دارد که در همان لحظه نخواهید آن‌ها را مرور کنید. مثلاً عکس‌های زیادی برایتان ارسال می‌کنند که شما همه‌ی آن‌ها را مشاهده نمی‌کنید و یا یک مقاله را با شما به اشتراک می‌گذارند که در لحظه آمادگی مطالعه‌ آن را ندارید.
در ios 15 یک سکشن جدید به برنامه‌های photos ،apple music ،safari ،apple podcasts ،apple tv app و app newes در دستگاه شما اضافه می‌شود به نام share with you که در آن قسمت می‌توانید محتوایی که دیگران در پیام‌ها با شما به اشتراک گذاشته‌اند را به صورت جداگانه مشاهده کنید و در بالای هر محتوا به شما اطلاع می‌دهد که چه کسی آن را برایتان ارسال کرده است.بعلاوه اگر یکی از این محتواها برایتان مهم‌تر باشد، قادرید به سادگی آن را در پیام‌ها پین کنید که امکان دسترسی به آن را در آینده بسیار ساده‌تر می‌کند.

کمک به تمرکز بیش‌تر در ای او اس ۱۵

​مورد بعدی که اپل به آن پرداخته، کمک به متمرکز شدن روی کار یا موضوعی خاص است. طبیعیست که گوشی‌های همه‌ی ما به مهم‌ترین ابزار در زندگیمان تبدیل شده و البته بسیاری از مواقع توان متمرکز شدن روی کارمان را از ما می‌گیرد. در ای او اس ۱۵ راهی برای جلوگیری از حواس‌پرتی توسط گوشی معرفی شده که به گفته‌ی خودشان به ما کمک می‌کند در لحظه زندگی کنیم! این روش‌ها شامل بهینه کردن اعلان‌ها و قابلیت جدید حالت فوکوس می‌شود.

طراحی جدید و بهینه کردن اعلان‌ها از دیگر ویژگی های ios 15

کمک به تمرکز همانطور که انتظار می‌رود با نوتیفیکیشن آغاز می‌شود.
اعلان‌ها در ios 15 مشخصات کاملاً جدیدی دارند. ایکون‌ اپ‌ها بزرگتر شده و تصاویر پروفایل افرادی که به شما پیام داده‌اند هم به نوتیفیکشن‌ها اضافه شده تا ساده‌تر بتوانید با یک نگاه آن‌ها را به صورت کامل شناسایی کنید.
بعلاوه برای اینکه نوتیفیکیشن‌ها مزاحمت کمتری ایجاد کنند، یک ویژگی جدید تحت عنوان نوتیفیکیشن سامری معرفی شده است. نوتیفیکیشن سامری در واقع اعلان‌ها را در کنار یکدیگر جمع‌آوری می‌کند و در یک زمان مناسب‌تر (هر زمانی که شما مایل باشید مثلاً در صبح یا عصر) آنها را تحویل‌تان می‌دهد.
البته این ویژگی به کمک هوش ماشینی نوتیفیکیشن‌ها را بر اساس اولویت آن‌ها برای شما مرتب می‌کند. مثلاً اعلان‌هایی که اغلب شما به آنها توجه نمی‌کنید و آن‌ها را نمی‌خوانید در انتها قرار می‌گیرند و برعکس. درنتیجه به‌سادگی می‌توانید به آنچه برایتان اهمیت بیش‌تری دارد دسترسی داشته باشید. البته این مربوط به اعلان‌های برنامه‌هاست و نوتیفیکیشن‌هایی که مخاطبانتان برایتان ارسال می‌کنند در سامری قرار نمی‌گیرند، در نتیجه نگران از دست دادن پیام‌های مهم نباشید.البته اگر در حال حاضر زمان مناسبی برای دریافت این پیام‌ها نیست، می‌توانید گزینه‌ی do not disturb را انتخاب کنید تا همه‌ی اعلان‌ها سایلنت شوند.

دیدگاهتان را بنویسید