مرکز خدمات پاژ الکترونیک راد

 

 

باتری یکی از قطعات مهم تمام کالاهای دیجیتال و کامپیوتری به حساب می آید و چون جزء موارد مصرفی است گارانتی هم نمی شود و اینکه طی برآوردهای انجام شده قیمت باتری معمولا 5 الی 20 درصد قیمت خود دستگاه های دیجیتال است . پس همواره مهم است که کاربران به دنبال راهکارهایی برای افزایش میزان شارژدهی و طول عمر باطری تبلت یا گوشی خود باشند . و این موضوع ما را بر آن داشت تا نکات مهم و مفیدی را جمع آوری کنیم و در اختیار شما کاربران عزیز تبلت ها و گوشی هی سیماران قرار دهیم تا شاید عزیزان را برای رسیدن به این مهم یاری کرده باشیم . امروزه باتری های مورد استفاده در تبلت ها و گوشی های هوشمند حداقل از نوع لیتیوم آیونیLi-Ionو در موارد بهتر لیتیوم پلیمریLi-Poهستند که به طور خلاصه در مقایسه با باتری های چند نسل قبل تر از عنصر حافظه مبرا شده اند و بسیار سبکتر و نازکترند و از ظرفیت بالایی هم برخوردارند و سرعت شارژ بالایی فراهم می کنند و البته گران تر هم هستند و نیاز دانستن اطلاعاتی برای استفاده مناسب از آنها احساس می شود .

طول عمر باتری های لیتیوم آیونی حدود 300 الی 1000 چرخه ی شارژ و دشارژ و این عدد برای نوع پلیمری 500 الی 1000 چرخه ی شارژ و دشارژ (مصرف شارژ) می باشد . و هر بار که دستگاه شارژ یا دشارژ می شود یک چرخه از عمر باتری دستگاه کاسته می شود .

اکثر فروشندگان لوازم الکترونیک که هنوز بروز نشده اند بر این باورند که دستگاه پس از اولین خرید باید 6-7 ساعت شارژ شود که این کار مربوط به نسل های قدیم باتری ها بود و باتریLi-IonوLi-Poنیازی به شارژ اولیه ی 6-7 ساعته ندارند زیرا از عنصر حافظه برخوردار نیستند .

شارژ اول:  پس از خرید تبلت یا گوشی مجهز به باتری های لیتیوم آیونی هرگز کار را با شارژ باتری آغاز نکنید و دستگاه خود را روشن کنید تا شارژ آن کاملا خالی شود در ادامه دوباره آن را شارژ کنید تا کاملا شارژ پر شود سپس آن را از برق جدا کرده و اجازه دهید دوباره کاملا خالی شود . در اینجا توصیه های مربوط به اولین استفاده از باتری تمام شد و نکاتی که بعد از این ارایه می کنیم و به افزایش شارژدهی و طول عمر باتری کمک خواهد کرد .

شارژ و دشارژهای بعدی : در مورد باتری های لیتیوم آیونی هرگز اجازه ندهید که شارژ آنها کاملا تخلیه شود و در حین شارژ آنها را از شارژ جدا نکنید . این مهمترین  نکته در افزایش طول عمر باتری است زیرا هربار که باتری کاملا خالی می شود بخشی از توان خود را از دست می دهد و یک سیکل کامل از عمر باتری کهش می یابد . البته در دستگاه های هوشمند جدید سیستم عاکل به طور خودکار زمانی که شارژ باتری به 15 الی 30 درصد برسد هشدار اتصال باتری را می دهد و اگر به حد 10 درصد برسد دستگاه را خاموش می کند تا به باتری آسیب نرسد .

از دیگر موارد مهم در باتری های لیتیوم آیونی و پلیمری این است که هرگز اجازه ندهید پس از پر شدن باتری دستگاه هنوز در شارژ باقی بماند و آن را جدا کنید . هر چند در برخی تبلت ها و گوشی های هوشمند جدید یک سیستم هوشمند قطع کن وجود دارد که وقتی شارژ باتری پر می شود جریان را قطع می کند و اجازه شارژ بیشتر را نمی دهد .

پس از رعایت دو نکته ی مهم مذکور در مورد نحوه ی شارژ و دشارژ باتری ها لازم است بدانید باتری تا زمانی سالم می ماند که تمام سلول های آن کار کنند و هر سلولی از باتری که کار نکند (شارژ و دشارژ نشود ) آسیب می بیند و اصطلاحا می میرد . پس باید حداکثر استفاده را از شارژ باتری خود بکنید یعنی سعی کنید همیشه شارژ باتری را بین 20 الی 100 درصد نگه دارید و نگذارید کمتر از 20 درصد شود و زمانی که پر شد در برق باقی بماند . بعضی از کاربران عادت دارند همیشه وقتی مثلا شارژ باتری شان 50 درصد دوباره آن را شارژ می کنند این سبب می شود برخی از سلول ها همیشه پر بمانند و آسیب ببینند و بخش دیگر کار کنند و خراب شدن تعدادی از سلول های باتری هم منجر به کاهش کارایی باتری می شود .

برای شارژ گوشی و تبلت خود از شارژر خود دستگاه و یا شارژهای یدکی استاندارد مثل برندهایBelkinو KMS استفاده کنید و هرگز سراغ شارژرهای تقلبی و فله ای ارزان موجود در بازار نروید چون اگر شارژر از نظر شدت جریان با گوشی سازگار نباشد و یا به لحاظ بی کیفیتی در جریان دهی ثبات نداشته باشد به باتری آسیب جدی خواهد زد .

فراموش نکنید فقط تا زمانی که از شارژرهای غیر استاندارد استفاده نمی کنید استفاده کردن از گوشی و تبلت به هنگام شارژ اشکالی ندارد و نه گوشی آسیب می بیند و نه باتری تغییر شکل می دهد و … ولی این نکته بسیار مهم است که در حین شارژ انجام بازی های گرافیکی سنگین و اجرای برنامه های سنگین سبب گرم شدن بیش از حد باتری و خود این موضوع باعث خرابی باتری می شود که توضیح داده خواهد شد .

گرما از آن جایی که ساختار مولکولی باتری را تحت تاثیر قرار می دهد و نظم مولکلولی هر جسمی را به هم می زند پس رسانایی را کم می کند و برای باتری نیز بسیار مضر است . باتری ها زمان هایی که دارند ور یا خالی می شوند (بدلیل شارش جریان ) داغ می شوند حتما دیده اید وقتی با گوشی کار سنگین می کنید داغ می شود . شارژ باتری در هوای گرم هم می تواند به باتری ها آسیب بزند این اتفاق معمولا در اتومبیل ها می افتد پس اگر هوای داخل اتومبیل گرم است و یا گوشی یا تبلت شما زیر نور خورشید بوده و داغ است آن را تا زمان خنک شدن اصلا به شارژ نزنید .

WIFIو Bluetoothو GPS را در مواقعی که نیاز ندارید حتما خاموش کنید و سعی کنید در جایی مثل کوهستان و جاهایی که آنتن وجود ندارد و سیگنال ضعیف است تبلت و گوشی خود را خاموش کنید و یا اگر برای انجام کارهای دیگر آن را نیاز دارید در حالت پرواز یا Offlineقرار دهید زیرا دستگاه شما انرژی زیادی صرف پیدا کردن سیگنال و یافتن اپراتور می کند .

زمان فیلمبرداری و عکاسی هایی که در نور کافی و مناسب انجام می دهد . فلش تبلت و گوشی خود را خاموش کنید زیرا این گجت کوچک انرژی زیادی لازم دارد و برای این منظور از باتری گوشی استفاده می کند به ویژه هنگام گرفتن عکس های پشت سر هم باتری بیشتری مصرف خواهد کرد .

صفحه نمایش ها به ویژه صفحه نمایش های جدید مثلIPSوRetina که شفافیت بیشتری دارند بسته به تکنولوژی ساختشان جریان زیادتری می کشند و ممکن است در دراز مدت به باتری آسیب بزنند پس سعی کنید حدالامکان نور صفحه نمایش را در حداقل میزان نور قرار دهید و فقط در نور زیاد و در معرض نور آفتاب آن هم بر حسب نیاز میزان روشنایی آنرا زیاد کنید .

ویبره یا همان لرزش گوشی و تبلت (اگر قابلیت تماس دارد) از جمله دشمنان باتری گوشی و تبلت ها است .  پس اگر جایی هستید که بدون شنیدن زنگ موبایل و فقط از طریق نور گوشی متوجه تماس مخاطب می شوید ویبره و صدای زنگ را خاموش کنید تا باتری کمتری مصرف کرده باشید .

اگر قرار است به مدت طولانی (بیشتر از 2 هفته ) از دستگاهتان استفاده نکنید ابتدا آن را 100 درصد شارژ کنید و باتری را خارج کنید و مثل آن طوری که در بسته بندی به هنگام خرید بود آن را در داخل نایلون قرار داده و در جای خشک و خنک نگه دارید و اگر هم باتری دستگاهتان از نوع پلیمری بوده و خارج نمی شود آنرا فول شارژ کرده سپس دستگاه را خاموش کنید .

تعمیر باتری ها در صورتی که از نوع چند سلولی باشند امکان پذیر است و تک تک سلول ها به لحاظ توان چک می شوند و اگر معیوب باشند تعویض می شوند و در برخی موارد منجمد کردن و فریز کردن باتری ها هم جواب داده است که می توانپ توان باترس را نه مثل روزهای اول و تا حدودی بازگرداند و توجیه علمی هم برای این اتفاق هم وجود دارد که توضیح آن در ینجا خارج از بحث می باشد .

اگر هر یک از موارد ذکر شده رعایت نشود باتری به ندرت کارایی خود را از دست می دهد تا جایی که دیگر شما قادر نخواهید بود حتی به مدت چند دقیقه از وسیله خود استفاده کنید و نیاز به شارژ مجدد آن پیدا خواهید کرد در این حالت باتری شما دیگر خراب شده است . و باید بفکر تعویض باتری بیافتید.

نشانه های خرابی باتری :

 

 

دیدگاهتان را بنویسید