مرکز خدمات پاژ الکترونیک راد

امروز روز اعلام گزارش‌های مالی توسط شرکت‌های مختلف است و حالا نوبت به اپل رسیده تا گزارش مالی این شرکت را بررسی کنیم. اولین چیزی که در این گزارش مالی خودنمایی می‌کند، فروش فوق‌العاده خانواده آیفون 12 است. آنطور که در گزارش مالی سه ماهه اخیر اپل منتشر شده، اپل در پایان سه ماهه اول سال و منتهی به ماه مارس، توانسته تا ۸۹٫۶ میلیارد دلار سوددهی داشته باشد که ۵۴ درصد نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته بیشتر است! آیفون‌های اپل به تنهایی ۴۸ میلیارد دلار از این سود را برای اپل به ارمغان آورده‌اند که نسبت به پارسال، ۶۶ درصد فروش بیشتری داشته‌اند!


فروش مک و آیپد هم امسال فوق العاده بوده و به ترتیب ۷۰ و ۷۸ درصد سوددهی بیشتری نسبت به مدت زمان مشابه در سال قبل میلادی داشته‌اند. بالاتر رفتن فروش این سری از محصولات اپل را می‌توانیم به رواج دورکاری به خاطر پاندمی ویروس کرونا در دنیا ربط دهیم. این روند رو به رشد ممکن است در ماه‌های آینده با کاهش روبرو باشد زیرا برخی از کشورهای دنیا و به واسطه واکسیناسیون، در حال بازگشت به شرایط قبل از کرونا هستند و این یعنی دوباره چشمان کاربران بیشتر از آیپد به آیفون دوخته خواهد شد.

همچنین در این گزارش گویا بار دیگر تایید شده که فروش آیفون 12 مینی مطابق انتظارات اپل نبوده است. در مجموع تیم کوک، مدیرعامل اپل، در ضمن این گزارش گفته است که این خانواده از گوشی‌ها، محبوب است و مشتریان جدید از بروزرسانی‌های انجام شده استقبال کرده‌اند.

این گزارش مالی در ادامه گزارش مالی سه ماهه پایانی 2021 است که اپل توانست به رکورد فوق‌العاده ۱۰۰ میلیارد دلار سوددهی برسد. حالا اگرچه میزان سوددهی اپل در سه ماهه قبلی کمتر شده اما حالا همه این سوال را می‌پرسند که در سه ماهه دوم امسال اپل چه رکوردی از خودش برجای خواهد گذاشت؟ قطعا آیفون 12 در گزارش مالی بعدی اپل هم نقش مهمی خواهد داشت و باید ببینیم آیا سیکل آپگرید کاربران از آیفون‌های قدیمی به خانواده آیفون 12 مطابق انتظارات اپل خواهد بود یا نه.

هفته گذشته بود که اپل اولین مراسم خود در سال 2021 را برگزار کرد و در آن مراسم، محصولات جدیدی مثل آیفون 12 بنفش رنگ، آیمک باز طراحی شده با پردازنده M1، آیپد پرو جدید و اپل تی‌وی 4K جدید معرفی شدند. در این مراسم حتی ردیاب ایرتگ که بسیاری از سال گذشته تا به امروز منتظر آن بودند نیز معرفی شد. آیفون بنفش‌رنگ و ایرتگ قرار است از فردا به صورت رسمی عرضه شوند. همچنین فردا پیش‌فروش دیگر محصولات جدید اپل که در مراسم دیده بودیم نیز آغاز خواهد شد. مک بوک پرو جدید هم انتظار می‌رود در هفته‌های آینده و شاید در مراسم WWDC پیش‌رو معرفی شود که همگی فرصت‌های خوبی برای درو کردن سود توسط شرکت اپل خواهند بود.

درآمد سه ماهه مالی دوم اپل با یک زمینه قانونی هم همراه خواهد بود؛ اپل در معرض نبرد قریب الوقوع دادگاه با توسعه دهنده Fortnite Epic Games قرار دارد. برگه‌های استشهد از هر دو شرکت قبلاً ثبت شده است و انتظار می رود از هفته آینده، مدیران ارشد این شرکت‌ها شهادت گسترده‌ای را علیه هم ارائه دهند.


از محصولات سخت‌افزاری اپل که بگذریم، حتی سرویس‌های نرم‌افزاری این شرکت هم در سه ماهه مالی ابتدایی امسال توانسته‌اند نسبت به مدت زمان مشابه رشد داشته باشند و ۱۶٫۹ میلیارد دلار برای اپل سوددهی داشته‌اند. با این حال مشتریان و البته سرمایه‌گذاران اپل، منتظر دستگاه‌ سخت‌افزاری بعدی اپل هستند تا انقلابی مثل آیفون را به وجود بیاورد. چیزی که بیشتر از همه درباره آن شنیده‌ایم، عرضه هدست‌های VR و AR اپل است که گفته می‌شود محصول جدید و بزرگ بعدی اپل است. تا به امروز چیزهای زیادی درباره این هدست شنیده‌ایم و حتی کریگ فدریگی، مدیر بخش نرم‌افزار در اپل، در یک مصاحبه به وال استریت ژورنال گفته بود که دنیای واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، «لایق کاووش کردن» است. تیم کوک هم حتی در مصاحبه‌های اخیر خود گفته که واقعیت افزوده، برای آینده اپل «حیاتی و مهم» است.

در نهایت محصول بزرگ دیگر اپل که مدت‌ها است در مورد آن شایعه می‌شنویم، خودروی الکتریکی اپل است که در ماه فوریه شنیده شد هیوندای و نیسان، از این پروژه کنار رفته‌اند. هرچه هست، این گزارش و همه اخباری که پیرامون اپل منتشر می‌شود، نشان می‌دهد که این شرکت همچنان به مسیر صعودی خود ادامه می‌دهد و هیچ چیز جلودارش نیست. شما در این زمینه چه فکر می‌کنید؟

دیدگاهتان را بنویسید